Onze luchtscouting speltakken

Bevers 5 tot 7 jaar

Bij de luchtscouts bever speltak leer je veel intressante dingen. Bijvoorbeeld hoe je veters van je schoenen met knopen. En hoe je van een krant een vliegtuig vouwt. Hoe je zorgt voor je rugzak met eten en drinken. En wat dacht van een raket maken van een water fles! Om dan weer te lanceren met je mede bevers. En natuurlijk zijn er door het jaar heen veel groeps activiteiten waar je als luchtscout bever aan mee mag doen.

Welpen

Wat leren de luchtwelpen ?

De welpen leren en spelen samen. Welpen met en zonder rugzak en of handicap, maken samen een opdracht. Bij voorbeeld een raket of een zonnewijzer. Maar er is ook sport en spel van voetbal tot boompje klimmen. Er ligt telkens de nadruk op samen. Goed kunnen samen werken is een speerpunt bij de luchtscouts.

Er zijn voor diverse opdrachten allerlei verschillende badges te verdienen. De badges mogen dan op het uniform genaaid worden. Zodat iedereen kan zien dat je bijvoorbeeld goed kunt koken. Of dat je al kunt vliegen in de flichtsimulator.

En er zijn natuurlijk het hele scoutingjaar diverse activiteiten en kampen. waar de lucht welpen aan mee mogen doen.

Wat doen de lucht welpen ? 7 tot 11 jaar

Lucht welpen spelen in het thema van scouting nederland, in de jungle van Mowgli. Met Balou en alle andere figuurtjes van het jungle book. Maar we zijn luchtscouts en dus gaat Balou ook vliegen! En dan gebruiken we het thema van Talespin. Waarin Balou een piloot is en spannende avonturen beleefd.

Scouts

Bij de scouts is er geen thema. Maar wordt er gewerkt aan ontwikkeling. Van sport en spel tot muziek maken. Leren hoe een kompas werkt. En hoe je er zelf een kunt maken.  Er wordt veel met electronica en computers gewerkt. Maar je leert ook met hand gereedschap te werken. Altijd handig als je een fietsband kunt plakken. Of hoe je eigen selfie drone kunt repareren. Ook wordt er veel gewerkt aan verzorging en zelfredzaamheid.

explo's 747

Explorer

Wij zijn de Explorers van de luchtscouts. Wij maken zelf onze opkomsten en wij hebben ook ons eigen bestuur. Wij houden ons bezig met de luchtvaart en techniek. Ook houden we ons natuurlijk bezig met alles wat scouting te bieden heeft. We zijn bijvoorbeeld graag aan het klussen aan alles wat een motor heeft. En we bouwen graag aan onze eigen container. Wij brengen bijna geheel zelfstandig alle ideeen tot uitvoering. Zoals bv een radio studio bouwen. of een klim muur?

Stam

De stam

De stam bestaat uit de oudste jongeren. Zij zijn bezig met het bedenken van activiteiten voor zichzelf. Maar ook voor de groep, of een speltak. Zij houden van lekker gezellig bezig zijn.

L..O.T

Het L.o.t

Het luchtscouting ondersteuning team. Het team waar alle kennis samen komt. Het team bestaat uit ouders, leiding en handige, creative, grappige feestbeestjes etc. Kortom een speltak wat zorgt voor van alles en nog wat.